miércoles, 2 de diciembre de 2015

Anàlisi de fragments de pel·lícules

"Citizen Kane"

Fragment de la pel·lícula "Ciutadà Kane", estrenada l'any 1941 i dirigida per Orson Welles.
Durant aquesta escena, en blanc i negre, veiem una discussió matrimonial entre Susan Alexander Kane (Dorothy Comingore) i Charles Foster Kane (Orson Welles).
La seqüencia, comença amb un pla de detall d'un diari, combinant-lo amb la veu en off de la dona queixant-se. Seguidament es realitzen plans mitjos d'ambdós i a continuació es capta un pla general de l'estança, per tal de poder ubicar l'acció. Després de rebre la carta, s'usa el tràveling lateral per seguir els passos de l'home. Aleshores s'estableixen una serie de lleugers picats i contrapicats, amb els que ens volen donar la sensació d'estar veient el que passa des dels ulls dels actors.
El protagonista trenca la carta i a la vegada veiem a Susan per darrera enfadada. Es tracta d'un muntatge continu, ja que tots els plans ocorren seguits en el mateix moment, no hi ha el·lipsis ni salts temporals. No escoltem música de fons, per què pretén donar força a les veus.
S'acaba aquest fragment amb un primeríssim primer pla del rostre de la dona, que l'obra de Charles Foster va tapant, amb la intenció d'expressar l'autoritat de l'home i la resignació de la dona.


"El nom de la rosa"

A continuació trobem un fragment de la pel·lícula  italo-franco-germana "El nom de la rosa" de 1986, dirigida per Jean-Jacques Annaud, basada en la novel·la d'Umberto Eco. Ambientem la trama a l'edat mitjana, on en una abadia succeeixen fets molt estranys.
Situem dos monjos que van en un burro per un camí, un troben una jove sola. La boira inicial ens suggereix cert misteri. S'estableixen una sèrie de primers plans amb la música de fons, sense diàleg, predominen els sorolls ambientals, com els passos dels ases i el vent que bufa amb força. La cara de la noia no la veiem, fins que en fan un primeríssim primer pla, i a continuació s'estableixen més d'aquest tipus entre el jove franciscà i la dona, que s'atura i se somriuen mirant-se fixament.
Quan el protagonista veu la silueta del seu mestre allunyant-se decideix que ha de marxar, sense estar-ne massa segur. La noia queda mirant amb cara de desolació com aquest també parteix. La boira que va difuminant els personatges, serveix de transició per a la següent escena.
Per acabar, veiem un gran pla general, d'una muntanya nevada i solitària per on segueixen la seva ruta els monjos. Cada cop la imatge s'allunya més i més fins que ja no podem veure els personatges, mentre el protagonista ja vell, explica la seva història.



"The Matrix"

Matrix és un pel·lícula de ciència-ficció i acció del 1999, escrita i dirigida pels germans Larry i Andy Wachowski
A l'inici del fragment de la pel·lícula (L'elecció de Neo), veiem un pla contrapicat de l'edifici seguit d'un moviment ascendent de panoràmica vertical i un pla zenital, que ens situa sobre de la pluja per què vegem com cau. A continuació fa servir un tràveling rotatiu, per donar èmfasi al fet de que estàn pujant unes escales. S'enfoca als personatges en un pla mig curt des d'un angle lateral, mentre mantenen una conversació abans de creuar la porta.
Quan entren a l'estança, els llampecs fan ressaltar la silueta de Morfeu al costat de la finestra i després es fa un primer pla de la seva cara. Els personatges es presenten i comencen a parlar, durant la seva conversació no hi ha música de fons, només s'escolten alguns trons, que pretenen crear un ambient més tenebrós. Hi ha una alternança de primers plans entre els personatges, en Mofeu li explica per què està aquí mentre en Neo l'observa expectant.
Durant un moment veiem un pla de conjunt dels dos sofàs col·locats un enfront de l'altre i la petita taula amb el got d'aigua centrada entre ells. Aleshores Morfeu deixa la caixa amb la caixeta amb la qual ha estat jugant, sobre la taula, i li ofereix les dues pastilles a Neo. Veiem reflectit el rostre d'aquest  en un pla de detall de les ulleres de Morfeu.
L'escena acaba amb un fort tro mentre Neo pren la pastilla vermella.



No hay comentarios:

Publicar un comentario